روستای کردان

روستای کردان

کردان روستایی که در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی پایان هفته تبدیل شده است, این روستا ازتوابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج،  ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد و فاصلهآن با هشتگرد ۱۵ کیلومتر و با کوهسار ۵ کیلومتر است. همچنین، مساحت منطقه مسکونی کردان برابر با ۱۰۴ هکتاراست.

 

منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا نزدیک تهران که در آن چیزی جز باغ‌های زیبا و بزرگ نمی‌بینیددر کردان نه خبری ازدود هست، نه ترافیک و نه ساختمان‌های بلند و پر سروصدا و نه هیچ چیز دیگری که خاطرتان را بیازارد.

در گذشته مردم کردان حاشیه‌نشین به حساب می آمدند، اما امروز بیشتر ویلا‌نشین‌های یک منطقه خوش آب و هوا رامی‌بینید که برای ییلاق به این منطقه سفر می‌کنند. کردان البته با کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی وبافندگی و مرغداری که در حاشیه خود دارد به قطب اقتصادی غرب کرج تبدیل شده است. اما این دلیل نمی‌شود کهروستای خوش آب و هوای کردان با باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت خود، جای خوبی برای استراحت کردننباشد.

جمعیت کردان بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۴۵۰۰ نفر است.

قیمت زمین‌ها و باغ‌ ها در این روستا در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو بود و امروز کردان به منطقه‌ای لوکستبدیل شده که ویلاهای گران‌قیمت زیادی در آن ساخته شده‌اند

روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی هم دارد و باغ‌های میوه در این منطقه پیدا می‌شود. یکی از دلایل اصلی سرسبزی وحاصلخیزی زمین‌های کردان رودخانه ارتفاعات کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به‌سمت جنوب غربیجاری می‌شود و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطرافروستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

 

مسیر دسترسی به روستای کردان

از تهران یا هر کجای دیگر ایران که روزگار می‌گذارنید، خود را به کرج رسانده و از آنجا مسیر آزادراه را به‌سمت قزوین پیبگیرید. با طی کمتر از بیست کیلومتر به تابلو خروجی روستای کردان بر می‌خورید. از خروجی وارد جاده‌ی روستای کردانشده و با طی تنها چند کیلومتر خود را در قلب این روستا ببینید.

 

چرا باید به کردان سفر کرد؟

روستای کردان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی،تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران-قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلان‌شهر کرج از یک سوو برخورداری از آب و هوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، مقصد بسیار مناسبی برای تعطیلاتو سفرهای یک‌روزه محسوب می‌شود.

 

جاهای دیدنی کردان

کردان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌ها و میراث تاریخی را هم در دل خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخیروستای کردان، برج مقبره کردان بوده که برجی آجری در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان است. این برج تاریخی پلانیخورشیدی و دایره‌ای شکل دارد و روی سکویی به قطر هشت متر بناشده است. قدمت این برج به عصر سلجوقی بازمی‌گردد و عده‌ای هم این بنا را مقبره امامزاده حسین (ع)، از نوادگان امام سجاد (ع) می‌دانند. مقبره امامزاده حسینازنظر معماری نمونه منحصربه‌فردی است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده استدر فاصله دو کیلومتری از روستایکردان، پلی قدیمی بانام «بانو صحرا کردان» وجود دارد که قدمت آن به عصر صفوی بازمی‌گردد، امروز از این پل تنهادوپایه باقی مانده است. همچنین، کردان یک رودخانه به همین نام دارد که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. اینرودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی جاری است و در مسیر خود از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و دراطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

 

تفریحات کردان

روستای کردان در مقایسه با بسیاری از روستاهای ایران امکانات ویژه‌ای دارد و همین امکانات بوده که آن را برایگردشگری منحصربه‌فرد و غیر قابل قیاس با سایر روستاها کرده است. برای نمونه، در کردان یک دهکده‌ تفریحی مجهز بهامکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و... وجود دارد و می‌توانید در سفر به این منطقه روزی پر از هیجان وتحرک را تجربه کنید. پرواز با پاراگلایدر در سایت پروازی کردان و کوهنوردی در ارتفاعات کردان از سایر تفریحات جذابمنطقه کردان محسوب می‌شوند.

 

بهترین زمان سفر به کردان

روستای کردان در همه روزهای سال مقصدی عالی برای سفر محسوب می‌شود و در بسیاری از ماه‌های سال کردان پذیرایگردشگران بسیاری است، ولی عمده حضور آن‌ها در نوروز و فصل تابستان است.

 

آیا کردان دارای اقامتگاه است؟

از زمانی که منطقه کردان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است، تعداد ویلاها و اقامتگاه‌ها در کردان نیز افزایشپیدا کرده‌اند. به‌ عبارت دیگر، در صورتی‌که تمایل دارید به کردان سفر کنید، به‌راحتی می‌توانید برای چند روز ویلا، آپارتمانو سوئیت اجاره کنید.

نگار بنیادی

نگار بنیادی

0 نظرات

ارسال نظر

آخرین پست ها

آیا سوالی دارید؟

ما به شما کمک می کنیم تا شغل و پیشرفت خود را افزایش دهید.
امروز با ما تماس بگیرید